Bilvårdsguide
Vi på Mikrofiber.se fick tips av våra kunder att göra en bilvårdsguide för att hjälpa personer att komma igång med bilvård. Det finns många olika sätt att tvätta en bil på, med denna bilvårdsguide ger vi lite tips och hoppas att det i alla fall ska vara lättare för dig att komma igång och få ett bra resultat.
Vi har också beskrivningar under varje produkt i shoppen. Syftet med denna bilvårdsguide är att få ett sammanhang bland alla produkter och metoder.
Fälgrengöring
Första steget i vår bilvårdsguide
Gör rent fälgarna först. Eftersom fälgarna oftast är den skitigaste delen av bilen så tipsar vi i denna bilvårdsguide att du gör rent dem direkt för att slippa att det skvätter fälgrengöring och smuts över en redan tvättad kaross. Kom ihåg att inte applicera kem på varma fälgar.
Det här behöver du:
Beroende på vilken typ av fälgar du har så har vi några olika fälgrengöringar:
Fälgborste beroende på vad du är ute efter:
- Smooth Wheel Brush, skonsam med mjuk mikrofiber och en kärna av skum, perfekt till öppna fälgar.
- Fälgborste PRO, en större pensel med hårda strån som kommer åt att lösgöra smuts i alla små utrymmen.
- Smooth Wash Mitt fungerar perfekt på utsidan av fälgarna.
Hur du tvättar fälgarna:
- Är fälgarna riktigt smutsiga så rekommenderar vi att spola av löst sittande smuts innan du går på med fälgborste.
- Spraya vald fälgrengöring i ett jämnt lager över fälg och däck. Vänta några minuter enligt instruktioner på flaskan så fälgrengöringen får tid att bryta ner bromsdamm och övrig vägsmuts från ytan. Gör sedan rent fälgbanan noggrant med fälgborsten.
- Fortsätt rengöra framsidan av fälg och däck med borste eller wash mitt. Den mekaniska beröringen hjälper till att lösa smuts i trånga utrymmen där smutsen sällan lossnar med bara högtryck.
- Spola efter det av fälgen noggrant med högtryckstvätt.
TIPS!
Är fälgarna bara lätt smutsiga kan det räcka med endast fälgrengöring och en noggrann avspolning med högtryck. Om du har fälgarna skyddade med ett vax eller en keramisk coating räcker det också oftast med bara Iron-X och avspolning. Hos oss hittar du Angelwax Bilberry Wheelwax och Enigma Legacy Wheel & Caliper Coating.
Förtvätt
Viktigaste steget i vår bilvårdguide
Det här är det steget som vi tycker att du aldrig ska hoppa över när du tvättar bilen. I denna bilvårdsguide beskriver vi de olika avfettningarna och hur du gör.
Inom förtvätt finns det olika typer av avfettningar som löser olika typer av smuts innan det är dags för schamponering. De tre vanligaste typerna av förtvättsmedel / avfettningar är:
Egenskaper hos de olika avfettningarna / förtvättsmedlen
- Kallavfettning en petroleumbaserad produkt som används för att lösa upp de svarta asfaltsprickarna som man kan se och känna på lacken. Den löser också vägsalt och petroleumbaserad smuts som kan ha satt sig på lacken. Den är inte spädbar, utan används som den är.
- Alkalisk Avfettning är ett koncentrerat förtvättsmedel med högt pH-värde som löser upp organisk smuts, så som sot, vägdamm, insekter och trädnedfall.
- Flygrostlösare löser metallpartiklar som kommer från bromsarna och fäster på lacken när de är varma. På ljusa bilar ser man dem som brungula prickar. Flygrostlösaren ändrar färg till lila när den reagerar med och löser upp metallpartiklarna.
Nu har du koll på vilka medel som löser vad så kan du kolla på bilens kaross. Ser du asfaltsprickar eller hårt sittande smuts på bilens lack? Eller är det mest lös smuts och vägdamm på bilen? Beroende på hur det ser ut så kan du hoppa över vissa delar.
Under vintern har vi oftast alla typer av smuts på lacken, men på sommaren klarar du flera gånger att bara använda alkalisk avfettning som förtvättsmedel. Vid behov kan du använda kallavfettning och flygrostlösare.
Alkalisk avfettning ska du alltid använda, fördelen är att det är det billigaste förtvättsmedlet, eftersom du ska späda den och får ut 20-50 liter avfettning från en 1L flaska.
Nu kommer vi utgå från att det finns alla typer av smuts på lacken.
Det här behöver du:
- Kallavfettning: Degreaser-X
- Alkalisk Avfettning: Alkaline Wash, Alkaline Shine i tryckspruta eller i en vanlig sprayflaska. Alternativt Alkaline Foam om du använder dig av en foamgun.
- Flygrostlösare: Iron-X
Hur du gör förtvätten:
- Har du asfaltsprickar, vägsalt eller liknande smuts på bilen ska du använda kallavfettning. Spraya på torr, men sval lack hela vägen runt bilen. Dock max upp till dörrhandtagen. Ser du asfaltsprickar på fälgarna kan du spraya kallavfettning på dem också.
- Låt medlet verka i några minuter, smutsen börjar lösas upp och rinner längs sidorna på bilen. Om det börjar torka in kan du lägga på mera.
- Nu kan du applicera den alkaliska avfettningen direkt ovanpå kallavfettningen. Då sparar du tid samtidigt som kallavfettningen får ligga på lite längre under den alkaliska avfettningen utan att torka in.
- Låt avfettningen verka i några minuter, utan att den torkar in i lacken.
- Nu är det dags att spola av all smuts som kallavfettningen och den alkaliska avfettningen har löst upp. I det här steget ska du spola av nerifrån och upp för att bäst se till att vattenstrålen löser upp smutsen, sen kan du ytterligare spola uppifrån och ner för att säkerställa att allt kem spolas bort. Var noggrann i panelskarvar där det ofta rinner ut smuts när du spolar.
- När du spolat av kan du inspektera lacken för att se ifall du behöver spraya på en flygrostlösare. Det behöver du bara applicera på de utsatta områdena som oftast är runt hjulhus, nertill på bilen och bak på bilen.
- Låt medlet verka på ytan ett par minuter, färgen ändras till lila när den reagerar med ocvh löser upp metallpartiklarna. Spola sedan av noggrant.
Schamponering
Kanske det första du tänker på när du hör ordet bilvårdsguide
Nu ska lacken vara helt fri från asfaltsprickar, salt, grus, vägdamm och övrig smuts som du har fått bort under förtvätten. Då är det dags för schamponering, Det används för att neutralisera ytan efter att du använt förtvättsmedel, men också för att få bort den sista hinnan trafikfilm som ofta finns kvar på lacken.
Det du behöver är:
- Tvätthink: gärna 2 stycken, men det är inget som krävs.
- Tvättsvamp: Vi rekommenderar en i mikrofiber, t.ex. Smooth Wash Mitt eller Smooth Wash Pad.
- Schampo: Våra storsäljare är Eruption vaxfritt Schampo eller Truck Gloss keramiskt Schampo
Hur du schamponerar bilen med tvätthandske och hink:
- Fyll upp hinken där du blandar schampo, vi rekommenderar Eruption Schampo späd den enligt rekommendationen på flaskan, (om du har två hinkar fyller du den ena med rent vatten och den andra med schampovatten.
- Schamponering gör du alltid uppifrån och ner, detta eftersom en bil alltid är skitigast ju längre ner du kommer. För att hålla svampen och tvättvattnet så rent som möjligt schamponerar du de smutsigaste delarna sist.
- Börja med taket, ta rikligt med schampovatten i handsken / svampen och dra den lätt över ytan i raka drag. När du rengjort en sektion är det dags att skölja svampen. Det är här en andra hink kan vara bra att ha, då sköljer du handsken i den hinken innan du tar mer schampovatten i den andra hinken.
- Nu fortsätter du schamponera på samma sätt som du gjorde taket och arbetar dig neråt. Tills hela bilen är rengjord.
- Spola av bilen. Den här gången spolar du uppifrån och ner för att få bort allt schampovatten från bilen.
Hur du schamponerar bilen med Foamgun:
- Blanda Schampo i din foam gun, vi rekommenderar Truck Gloss. Spruta ut schampo över bilen så att skummet täcker alla ytor.
- Nu kan du spola av schampot och sen är du klar. Jag brukar dock ta den schampoblandning som är kvar i foamgunen och hälla ut i en tvätthink som du fyllt upp med vatten. Spola upp schampot med högtryckstvätt i hinken.
- Nu kan du använda en tvätthandske eller svamp i skummet som du applicerat med foamgun, skölj handsken i hinken mellan panelerna.
- När du schamponerat hela ytan är det dags att spola av. Det gör du uppifrån och ner tills du spolat av allt schampovatten.
Wet Coat
Bilvårdsguide bästa tips – Enklaste sättet att skydda lacken
Nu kan det vara dags att använda en wet coat för att bättra på skyddet på bilen. Det finns både keramiska och vaxbaserade wet coats. Det finns de som är utvecklade för att appliceras med foam gun och de som ska sprayas på bilen.
Det är en form av snabbförsegling som du oftast lägger på bilen i samband med tvätt. Du applicerar det alltså direkt på blöt bil efter att du spolat av schampovattnet. Det ger ett bra skydd, men med en kortare livslängd. Allt från ett par veckor till 3 månader.
Hur du använder Wet Coat:
Beroende på vilken Wet Coat du har valt så ska du späda den enligt instruktionerna på flaskan. Spraya på en panel i taget och låt binda med lacken i allt från några sekunder till 2 minuter beroende på vilken wet coat du har valt. Spola sedan av och se hur vattnet pärlar sig på lacken och rinner av.
Torka bilen torr
Slipp kalkfläckar och öka glansen
Nu är det dags att torka bilen. Låter du vattnet torka in kommer du förmodligen få kalkfläckar i lacken som förstör känslan av en nytvättad bil. I värsta fall måste kalkfläckarna tas bort med specialmedel, till exempel SB3 Destroy. Det finns många olika sätt att torka bilen torr, här beskriver vi det sätt vi oftast använder oss av.
Det här behöver du:
- Torkduk: Smooth Dry och eller Smooth Dry Mini
- Torkstöd: Quick Gloss
Hur du torkar bilen torr:
- Använd Smooth Dry på de stora panelerna så som tak och huv och Smooth Dry Mini på de mindre panelerna så som bilens sidor, skärmar och stötfångare.
- Spraya några spray Quick Gloss i torkduken för att minska friktionen mellan duk och lack samtidigt som du bygger på ditt skydd och ökar glansen. Quick Gloss är Carnaubabaserad och förstör därför inte torkduken som många keramiska produkter gör.
- Torka och spraya i lite mer Quick Gloss i duken vid behov.
Rengöring av dörrgångar
Vi visar hur du enklast gör i vår Bilvårdsguide!
Ibland måste man också rengöra dörrgångarna och motorrummet för att få den där perfekta känslan av en ordentligt rengjord bil.
Är dörrgångarna bara lätt smutsiga kan du använda en rengörande Quick Detailer tillsammans med en mikrofiberduk. Vi rekommenderar Quick Refine och valfri mikrofiberduk, vårt val faller dock oftast på Smooth Pile.
Hur du rengör dörrgångarna vid lättare smuts:
- Spraya medlet i dörrgången, vik mikrofiberduken dubbelt och torka rent med lätt hand. Byt sida på duken ofta för att inte skapa mikrorepor av smutsen som du redan fångat upp i duken. Gör du detta varannan tvätt går det snabbt och det behövs sällan något mer för att hålla dörrgångarna rena och fina året om.
Hur du rengör ordentligt smutsiga dörrgångar:
- Förspraya dörrgångarna med kallavfettning och låt den verka ett par minuter. Punktbehandla speciellt de områden som det samlats mycket asfaltsprickar och oljebaserad smuts. Försök undvika att spraya på gångjärnen eftersom kallavfettningen löser upp det fett som finns där.
- Spraya därefter en riklig mängd alkalisk avfettning rakt ovanpå.
- Agitera avfettningen med en mjuk pensel för att komma åt att rengöra även bakom gångjärn och andra svåråtkomliga ställen.
- Spola därefter rent noggrant med vatten.
- Schamponera och spola av.
- Torka sedan torrt i dörrgångarna efter du tvättat resten av bilen.
TIPS:
- För att minimera mängden vatten som skvätter in i kupén vid avspolningen kan du stänga dörrarna nästan helt och spola rent dörrgångarna utifrån.
Rengöring av motorrum
Våra bästa tips för ett rent motorrum hittar du här i vår bilvårdsguide!
Steg 7 i vår bilvårdsguide är ett steg som många kanske hoppar över på grund av osäkerheter som kommer upp när man ska rengöra motorrum. Motorrummet kan behandlas nästan exakt likadant som dörrgångarna och är ingen direkt avancerad process. I de flesta fall tål ett modernt motorrum vatten utan problem, men använd sunt förnuft och försök spola så lite vatten som möjligt på elektriska komponenter, kontakter, öppna luftfilter och annat som kan vara känsligt. Håll även ordentligt avstånd om du använder högtryck för att inte vatten ska tränga in på oönskade ställen. Som sagt: sunt förnuft!
Hur du rengör motorrum:
- Se till att motorn är sval och att alla lock är stängda.
- Plocka bort löst skräp såsom löv och grenar.
- Spraya kallavfettning på motor, kringytor och undersidan av motorhuven.
- Agitera avfettningen med en pensel eller borste. Försök komma åt överallt, men tryck inte hårt på kontakter eller på annat som kan vara känsligt.
- Spraya alkalisk avfettning och upprepa steg 4.
- Spola av motorrummet och ytor runt såsom framruta och sidoskärmar ordentligt så att all avfettning och smuts spolas bort.
- Blås motorrummet torrt med tryckluft eller torka torrt med en Smooth Dry Mini du har för just detta ändamål.
- Nu kan du applicera Innovate keramisk däckglans på kåpor och slangar för att ge motorrummet en fin slutfinish.
Mekanisk Lackrengöring
Sista steget i bilvårdsguide innan polering
Om du tänkt polera bilen är det av yttersta vikt att bilen är så gott som kliniskt ren. En bra början är att gå igenom samtliga steg i tvättguiden, men du bör även göra en mekanisk lackrengöring med en så kallad clay bar / karosslera. I detta steg tar du bort de partiklar som borrat ner sig tillräckligt djupt i lacken för att inte rubbas av tvätten. I vissa fall kan bilen se helt ren ut, men man kan ändå känna en aningen sträv yta när man drar handen försiktigt över lacken och det är detta vi nu ska åtgärda. Tar du inte bort dessa partiklar riskerar du att de fastnar i polertrissorna under poleringen och försämrar slutresultatet.
Det här behöver du:
- Clay Bar: vi rekommenderar Angelwax Cleanse Clay Bar som finns i olika hårdhet.
- Clay Lube: ett smörjmedel för leran, vi rekommenderar Angelwax Über-Lube.
- Torkduk av mikrofiber.
Tillvägagångssätt:
- Tvätta bilen grundligt i enlighet med tvättguiden.
- Spraya en riklig mängd Über-Lube på en panel i taget.
- Knåda leran en stund så den blir medgörlig och forma den sedan till en platt hamburgare. Vi rekommenderar Angelwax Clay Bar som finns i olika hårdhet.
- Dra leran snabbt, men utan tryck fram och tillbaka över ca 40×40 cm stor yta tills du känner att ytan är helt ren och fri från sträva partiklar.
- Efter varje panel knådar du om leran för att få fram en ren yta att arbeta med.
- Upprepa proceduren över alla lackerade ytor och fönsterrutor. Använd ej leran på plastdelar med struktur då den kan lämna rester på dessa.
- Torka bort överflödig Über-Lube. Nu är lacken så ren den någonsin kommer bli och förberedd för en polering.
TIPS!
- Tappar du leran på marken måste du kassera den. Alla smutspartiklar den fångar upp från marken är omöjliga att få ur och de kommer repa lacken om du använder den efter det.
- Använd helst endast en karosslera om lacken ska poleras då den är något aggressiv och kan lämna mikrorepor på känslig lack.
- För att spara tid kan du även använda karossleran direkt efter tvätten, på blöt bil och använda ett vaxfritt schampovatten som glid.
- Det finns även alternativ till karosslera, exempelvis Clay Towel med ett kladdigt syntetmaterial på. Fördelarna med dessa är att de går att skölja rent om de tappas på marken, men de lämnar i regel lite mer mikrorepor efter sig.